Truckanje po kaldrmi

U februaru ove godine počeo se primjenjivati novi Zakon o akcizama u BiH, kojim se na poseban podračun u Centralnoj banci BiH izdvaja 20 feninga od litre goriva, koji idu za putarine.

Za tri mjeseca na tom podračunu prikupljeno je 97 miliona KM. Taj novac stoji i ne može biti raspoređen jer nema političkog dogovora između entiteta, BiH i Brčko distrikta.

Građani BiH već mjesecima iz svojih džepova izdvajaju za  izgradnju autoputeva i rekonstrukciju cesta u BiH, koje su u veoma lošem stanju, a desetine miliona stoje i ne mogu biti iskorištene za ono za šta su namijenjene – gradnju autoputeva i puteva. Kada je mjesecima trajala rasprava o tome da se uvedu akcize na gorivo, odnosno na putarine, protivnici ovog nameta upozoravali su  da to neće riješiti  probleme, nego će samo dodatno opteretiti budžete građana BiH. Međutim, zagovornici akciza su upozoravali da se pitanje izgradnje infrastrukture i povoljnih kredita za izgradnju putne infrastrukture ne može riješiti bez uvođenja akciza.

I šta sad, sad će građani BiH, od kojih većina teško živi, dva puta plaćati izgradnju putne infrastrukture, a novac će da se kiseli na posebnom podračunu, a ova vlast će građane zadužiti dodatno.

Problema je mnogo i čini se da nema rješenja i da će novac i dalje da se sakuplja na poseban podračun iz mjeseca u mjesec. Zaključno s majem na kontu će biti više od 120 miliona KM, a “Ceste Federacije BiH”  dodatno se planiraju zadužiti 100 miliona KM za nastavak izgradnje koridora 5c.

Ono na šta ekonomski analitičari i finansijski stručnjaci dodatno upozoravaju je činjenica da će sve ovo  usporiti izgradnju putne infrastrukture.

Do dogovora će teško doći jer nije utvrđen pravilnik na koji način će se dijeliti sredstva sa posebnog podračuna jer svi žele dio svog kolača, ali niko neće pristati da dobije manje od onoga što ga sljeduje.

A, dok se dogovor ne postigne, mi ćemo se truckati po kaldrmi.

Piše: Mirsada Lingo Demirović (Nezavisne novine)

Komentari