Deset institucija BiH koje su prošle godine zajedno potrošile oko 610 miliona KM dobile su od revizora mišljenje sa rezervom uz skretanje pažnje, što znači da je gotovo dvije trećine novca iz budžeta institucija BiH potrošeno na sumnjiv način.
Kancelarija za reviziju institucija BiH objavila je u petak revizorske izvještaje za 74 institucije u kojima je data ocjena njihovog rada u toku 2016. godine. Revizori su iskazali 40 pozitivnih mišljenja uz skretanje pažnje, 23 čista pozitivna mišljenja i deset sa rezervom. Finansijska disciplina je popustila, s obzirom na to da su četiri institucije više dobile mišljenje s rezervom nego godinu ranije. Revizori nisu dali mišljenje o finansijskom poslovanju Obavještajno-bezbjednosne agencije BiH, čijim podacima nemaju pristupa.
Mišljenje sa rezervom uz skretanje pažnje dobili su ministarstva bezbjednosti, odbrane i inostranih poslova, Tužilaštvo, Visoki sudski i tužilački savjet, Uprava za indirektno oporezivanje, Agencija za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka, Direkcija za koordinaciju policijskih tijela, Agencija za istrage i zaštitu i Granična policija.
“Institucije koje su dobile mišljenje s rezervom uz skretanje pažnje u ukupnom izvršenju budžeta institucija BiH učestvuju sa 68,40 odsto. Ukupno izvršenje budžeta revidiranih institucija za 2016. godinu iznosilo je 891,92 miliona KM”, kazali su u Kancelariji za reviziju institucija BiH.
Najčešći razlozi zbog kojih je iskazivano mišljenje s rezervom su, kao i ranijih godina, nepravilnosti i nedostaci u procesu javnih nabavki, sprovođenju popisa imovine, sredstava i obaveza i u realizaciji kapitalnih ulaganja. U mišljenju revizora institucijama je pažnja skrenuta i na interne kontrole i stare boljke – netransparentno trošenje novca za svakodnevne troškove.
“Pravila i procedure potrošnje i ponašanja nisu dovoljno jasni i precizni, odnosno kreirani su tako da ostavljaju prostor za dvosmisleno i slobodno tumačenje i nenamjensko korišćenje javnog novca. Problem transparentnosti i racionalnog trošenja novca se posebno ističe kod rashoda, gdje je tanka nit između privatne i javne upotrebe, odnosno kod korišćenja službenih automobila, troškova reprezentacije i telefona, putnih troškova i sličnih”, naglasili su revizori.
Rukovodstvu institucija su posebnu pažnju skrenuli i na netransparentno zapošljavanje kroz dugoročni angažman zaposlenih putem ugovora o djelu i na činjenicu da je broj zaposlenih u nekim institucijama veći nego što je odobreno Zakonom o budžetu. Pažnja je ponovo skrenuta i na troškove koji nastaju po osnovu izgubljenih sudskih sporova, uz ocjenu da im se ne posvećuje dovoljno pažnje.
Glavni revizor BiH Dragan Vrankić kaže da od ove godine daju dva odvojena mišljenja. Prvo se odnosi na tačnost i istinitost finansijskih izvještaja, a drugo na usklađenost aktivnosti sa zakonima i drugim propisima.
“Promjene u metodologiji odrazile su se i na broj i formulaciju izrečenih mišljenja”, kazao je Vrankić.
Institucijama su date 544 preporuke, odnosno 23 više nego u izvještajima za 2015. godinu.
Institucije BiH koje su dobile mišljenje sa rezervom uz skretanje pažnje
* Agencija za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka
– izgradnja zgrade sjedišta ne ide planiranom dinamikom, interne revizije nisu usklađene
* Direkcija za koordinaciju policijskih tijela
– isplata policijskog dodatka mimo pravila, nema aktivnosti na popisu imovine, nedostaci u procesu javnih nabavki
* Agencija za istrage i zaštitu
– dodatak na platu bez zakonskog akta, nedostaci u procesu javnih nabavki
* Granična policija
– dodatak na platu bez zakonskog akta, nedostaci u procesu javnih nabavki
* Ministarstvo bezbjednosti
– nedostaci u procesu javnih nabavki, loša kontrola upotrebe vozila, propusti kod ugovora o djelu
* Ministarstvo odbrane
– nema popisa vojne imovine, sudski sporovi, nedostaci u procesu javnih nabavki
* Ministarstvo inostranih poslova
– pogrešne evidencije, nedostaci u procesu javnih nabavki, neusvajanje zakona o spoljnim poslovima
* Tužilaštvo
– nedostaci u procesu javnih nabavki, neevidentirane obaveze za usluge ekshumacija, sporovi iz radnih odnosa
* Visoki sudski i tužilački savjet
– nedostaci u procesu javnih nabavki, sporne isplate naknada za rad i putnih troškova
* Uprava za indirektno oporezivanje
– nabavka i opremanje objekata nisu išli prema planu, veći broj zaposlenih od predviđenog, nije regulisana isplata naknada članovima Upravnog odbora, prenosi akta.ba.